رحیم شالیان؛ اعظم شریف زاده داودکی
چکیده
پژوهش حاضر باهدف بررسی میزان انطباق محتوای کتب فارسی پایه اول دبستان در دورههای تلفیقی با نیازها و قابلیتهای دانشآموزان با آسیبشنوایی انجامشده است. این پژوهش با استفاده از رویکرد کیفی و راهبردهای روش تحلیل محتوا انجامشده است و سپس با استفاده از روش تحلیل تفسیری موردنظر گال و همکارانش، نقاط قوت و ضعف محتوای کتابهای مذکور ...
بیشتر
پژوهش حاضر باهدف بررسی میزان انطباق محتوای کتب فارسی پایه اول دبستان در دورههای تلفیقی با نیازها و قابلیتهای دانشآموزان با آسیبشنوایی انجامشده است. این پژوهش با استفاده از رویکرد کیفی و راهبردهای روش تحلیل محتوا انجامشده است و سپس با استفاده از روش تحلیل تفسیری موردنظر گال و همکارانش، نقاط قوت و ضعف محتوای کتابهای مذکور مشخص گردید. به جهت سنجش اعتبار یافتههای بهدستآمده از روشهای موردنظر گوبا و لینکن، استفادهشده است. یافتههای تحقیق مؤید این مطلب است که محتوای کتابهای فارسی و مهارتهای نوشتن سال تحصیلی 1400-1399 در پایه اول دبستان نمیتواند نیازهای دانشآموزان با آسیبشنوایی را در «قابلیتهای پایه هیجان کارکردی» موردنظر رویکرد تحولی رشد یکپارچه بهویژه «خلق و بازنمایی ایدهها» مرتفع نماید. از تجزیهوتحلیل دادههای بهدستآمده میتوان نتیجه گرفت تسلط فرد به قابلیت «خلق و بازنمایی ایدهها» موجب اصلاح گفتار و توسعه خزانه لغت فرد و درنتیجه تقویت سواد خواندن و نوشتن افراد با آسیبِشنوایی میشود و ازآنجاییکه قابلیت یادشده مبنایی برای یادگیری سایر علوم است، لذا ضعف در قابلیت «خلق و بازنمایی ایدهها» میتواند تهدیدی برای افراد جامعه هدف محسوب گردد و در تحصیل، آنان را در چرخه شکست قرار دهد.